ZAJĘCIA ADAPTACYJNE
Są to zajęcia, które pomagają:
- wspieranie procesu budowania poczucia własnej wartości u dzieci poprzez wzajemną akceptację i stosowanie pochwał,
- w rozpoznawaniu, kontrolowaniu i wyrażaniu własnych uczuć przez dzieci, radzeniu sobie z tak zwanymi uczuciami trudnymi,
- w rozwiązywaniu konfliktów w grupie metodą pokojową,
- w kształtowaniu zdolności do empatii i umiejętności zachowań społecznych,
- we wspieraniu procesu usamodzielnienia się dziecka.
ZAJĘCIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE DLA DZIECI
Są to zajęcia, które pomagają:
- wspieranie procesu budowania poczucia własnej wartości u dzieci poprzez wzajemną akceptację i stosowanie pochwał,
- w rozpoznawaniu, kontrolowaniu i wyrażaniu własnych uczuć przez dzieci, radzeniu sobie z tak zwanymi uczuciami trudnymi,
- w rozwiązywaniu konfliktów w grupie metodą pokojową,
- w kształtowaniu zdolności do empatii i umiejętności zachowań społecznych,
- we wspieraniu procesu usamodzielnienia się dziecka.
EDUKACJA ZDROWOTNA
Dzięki edukacji zdrowotnej dzieci uczestniczą każdego dnia:
- w zajęciach gimnastyki ogólnorozwojowej,
- w zabawach grupowych organizowanych na świeżym powietrzu,
- w porannej gimnastyce,
- w codziennej nauce nocnikowania (konieczna jest tu współpraca z rodzicem),
- w codziennych czynnościach kształtujących nawyki higieniczno – zdrowotne.
ZAJĘCIA Z RYTMIKI
- nauka i śpiewanie piosenek,
- poznawanie różnych instrumentów muzycznych i różnego rodzaju muzyki,
- samodzielne próby zagrania na instrumentach muzycznych,
- odczuwanie emocji i próby ich nazwania, wyrażenia poprzez taniec, ruch.
ZAJĘCIA PLASTYCZNE
Podczas zajęć plastycznych wykorzystywane są różnorodne techniki: malowanie palcami,malowanie farbkami , pastelami, stemplowanie, prace wykonane z włóczek, szmatek, kasz i makaronów, i wiele innych.
Zajęcia rozwijają dziecięcą wyobraźnię, zdolności manualne, ekspresję plastyczną, pomagają uwierzyć we własne siły, wzmagają poczucie własnej wartości, uczą cierpliwości.
ZAJĘCIA PRZYRODNICZE I EKOLOGICZNE
Edukację przyrodniczą i ekologiczną prowadzoną nasze opiekunki z wykorzystaniem interesujących treści, które pozwalają nie tylko zdobyć elementarną wiedzę w tym zakresie, ale równocześnie uczy dzieci szacunku do otaczającego świata rozbudzając w nich potrzebę jego ochrony.
Wychowawczynie proponują dzieciom:
- obserwowanie i opisywanie zjawisk przyrodniczych podczas spacerów oraz wycieczek,
- doświadczenia i eksperymenty pozwalające na bliższe poznanie świata przyrody z wykorzystywaniem różnorodnych narzędzi,
- uczestnictwo w działaniach mających na celu ochronę środowiska,
- hodowlę i pielęgnację roślin w salach.
ZAJĘCIA I ZABAWY MANIPULACYJNO – KONSTRUKCYJNE
Dzieci budują konstrukcje z klocków, szeregują klocki, budują i burzą budowle z klocków, nakładają kółka na piramidę oraz dopasowują odpowiednie kształty do otworów. Celem zabaw manipulacyjno – konstrukcyjnych jest: rozwój zręczności i koordynacji ruchów; usprawnienie pracy dłoni – palce i nadgarstki; usprawnianie procesów myślenia i koncentracji, ćwiczenie cierpliwości i wytrwałości.
ZAJĘCIA TEMATYCZNE
Zajęcia te są określane różnymi terminami, jak np.:
- zabawy w role,
- naśladowcze,
- twórcze,
- pory roku,
- owoce, warzywa,
- zabawy w kąciku kuchennym,
- w kąciku lalek itp.
ELEMENTY PRACY wg. METODY MONTESORRI
Jej celem jest:
– rozwijanie samodzielności i wiary we własne siły,
– budowanie pozytywnego obrazu własnej wartości;
– wypracowanie zamiłowania do porządku i wewnętrznej motywacji do pracy;
– nauka samodyscypliny;
– nabycie umiejętności pracy indywidualnej i zbiorowej,
umiejętność współpracy;
– osiągnięcie długotrwałej koncentracji nad wykonywanym zadaniem;
– uniezależnienie się od nagrody zewnętrznej;
– formowanie postaw wzajemnej pomocy, bez rywalizacji;
– rozwijanie indywidualnych uzdolnień i talentów;
– nauka szacunku do drugiego człowieka.
Założeniem pedagogiki Marii Montessori jest:
– uczenie przez działanie: dzieci zdobywają wiedzę i praktyczne umiejętności poprzez własną aktywność;
– samodzielność: dzieci swobodnie wybierają rodzaj, miejsce, czas i formę pracy;
– koncentracja: dzieci ćwiczą dokładność i wytrwałość przy wykonywaniu zadań;
– cisza: nauka współpracy w cichych zajęciach indywidualnych i grupowych.
– porządek: zdobycie przez dzieci umiejętności przestrzegania zasad porządku w otoczeniu i swoim działaniu;
– zróżnicowane wiekowo grupy: sprzyja to wymianie wzajemnych zdolności i umiejętności;
– obserwacja: jest kluczem dorosłych do poznania świata dziecka. Nauczyciel z szacunkiem i uwagą obserwuje postępy i trudności dziecka, jest jego przewodnikiem;
– indywidualny tok rozwoju każdego dziecka.